آسانسور وسیله ای دائمی است در ساختمان هایی که برای جابه جایی عمودی افراد، بار و یا هر دو و در ترازهای معین توقف می کند. این وسیله دارای یک اتاقک (کابین) که بین دو ریل راهنما از جنس سخت (صلب) میباشد.این اتاقک بصورت عمودی یا حداکثر انحراف ۱۵ درجه از خط قائم هستند، حرکت میکند. بازرسی آسانسورهای کششی در ایران طبق استاندارد INSO 6303-1 انجام می شود.
با رشد ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه اداری، تجاری و مسکونی اهمیت بازرسی آسانسور به عنوان یکی از پرکاربردترین اجزای ساختمان بیش از پیش احساس می گردد و سالانه از بسیاری از خسارات جانی و مالی ناشی از عدم استانداردسازی آسانسورها جلوگیری می گردد.در همین راستا سازمان ملی استاندارد ایران نیز جهت حفظ جان و مال کاربران این وسیله پرکاربرد در زندگی روزمره، رعایت استانداردهای مرتبط را اجباری دانسته است.
متقاضیان محترم ساختمان هایی که درخواست اخذ گواهینامه استاندارد بازرسی آسانسور دارند می بایست با مراجعه به سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به نشانی https://lift.inso.gov.ir/ اقدام به ثبت درخواست خود نمایند تا از این طریق شرکت بازرسی مرتبط با درخواستشان تعیین گردد. لازم به ذکر است به منظور تسهیل در امور مرتبط با متقاضیان محترم، تمامی فرم های مرتبط با درخواست بازرسی، تشکیل و تکمیل پرونده در همین سایت و در قسمت امور مشتریان قرار داده شده است تا از این طریق تمامی متقاضیان محترم بدون نیاز به حضور در محل شرکت بتوانند فرآیند ثبت درخواست بازرسی، تشکیل پرونده و در نهایت تکمیل پرونده خود را انجام دهند.
ردیف | مراحل/ اقدام لازم | اقدام کننده |
---|---|---|
1 | ثبت درخواست بازرسی آسانسور از طریق سامانه مدیریت بازرسی آسانسور | متقاضی |
2 |
مراجعه متقاضی به شرکت بازرسی و ارائه مدارک اولیه تشکیل پرونده شامل:اصل و کپی از : پروانه ساختمان و کارت ملی مالک/مالکین
نقشه هوایی 1 به 2000 معتبر از ساختمان
واریز هزینه بازرسی مطابق تعرفه سازمان ملی استاندارد ایران
ارائه فرم های تکمیل شده درخواست بازرسی ایمنی آسانسور، مشخصات فنی و گواهی تاییدیه اجزا
* تذکر 1: در صورت مغایرت نام متقاضی با نام مالک مندرج در پروانه ساختمانی، مدارکی دال بر ارتباط قانونی متقاضی با ملک مربوطه باید توسط متقاضی ارائه گردد. * تذکر 2: برای ساختمان های فاقد پروانه می بایست یکی از موارد مندرج در پایین صفحه ارائه گردد. |
متقاضی مسئول دفتر بازرسی آسانسور |
3 | تعیین زمان بازرسی حداکثر تا 5 روز پس از ارائه درخواست کتبی برای بازرسی توسط متقاضی |
کارشناس ستادی بازرسی آسانسور مدیر فنی بازرسی آسانسور |
4 |
انجام بازرسی ( در صورت نیاز، تکرار تا زمان رفع تمام عدم انطباق ها )* تذکر 3: پس از بازرسی اول در صورت مغایرت تعداد طبقات ساختمانی اجرا شده با طبقات مجاز مندرج در پروانه ساختمانی، می بایست گواهی عدم خلافی که تعداد طبقات اجرا شده در آن مشخص شده باشد و یا تاییدیه مهندس ناظر ساختمان توسط متقاضی (مالک) تا زمان صدور گواهینامه به شرکت بازرسی ارائه گردد. * تذکر 4: در صورت وجود عدم انطباق در هر مرحله از بازرسی و نیاز به انجام بازرسی مجدد، لازم است درخواست انجام بازرسی به صورت مکتوب و در سربرگ شرکت عرضه کننده آسانسور ارائه گردد. * تذکر 5: در صورت نیاز برای انجام بازرسی مجدد، لازم است قبل از ارائه درخواست کتبی برای بازرسی مجدد، هزینه آن مرحله توسط متقاضی پرداخت گردد. |
بازرس آسانسور کارشناس ستادی بازرسی آسانسور |
5 |
بررسی گزارشات بازرسی توسط مدیر فنی* تذکر 6: پس از اتمام بازرسی ها و با تشخیص شرکت بازرسی به لزوم صحه گذاری آدرس محل نصب آسانسور و در صورت مغایرت آدرس نسبت به آدرس درج شده در پروانه ساختمانی، متقاضی می بایست نسبت به صحه گذاری (از طریق استعلام از شهرداری مربوطه، اخذ تاییدیه کد پستی، دریافت قبض انشعاب برق سه فاز یا انشعاب گاز و یا ارائه تعهدنامه معتبر) آدرس اقدام نماید. |
مدیر فنی بازرسی آسانسور |
6 |
کمیته فنی آسانسور:در صورت وجود موارد عدم انطباق خاص و مورد نیاز به طرح در کمیته فنی که توسط بازرس در بازرسی گزارش شده، جهت بررسی به اطلاع مدیر فنی رسانده میشود و در صورت تایید مدیر فنی، برای ارائه مدارک مورد نیاز جهت طرح در کمیته فنی به اطلاع متقاضی (مالک / شرکت عرضه کننده آسانسور) رسانده می شود. |
بازرس آسانسور کارشناس ستادی بازرسی آسانسور مدیر فنی بازرسی آسانسور |
7 |
مراجعه متقاضی به شرکت بازرسی و ارائه مدارک تکمیل پرونده شامل:نقشه های اجرایی، محاسبات آسانسور |
متقاضی کارشناس ستادی بازرسی آسانسور |
8 |
بررسی مدارک اخذ شده و ارجاع به مدیر فنی بازرسی آسانسور حهت بررسی مدارک |
کارشناس ستادی بازرسی آسانسور مدیر فنی بازرسی آسانسور |
9 | تایید نهایی مدارک و مستندات پرونده توسط مدیر فنی بازرسی آسانسور | مدیر فنی بازرسی آسانسور |
10 |
مراجعه متقاضی به شرکت بازرسی و ارائه قرار داد سرویس و بیمه نامه مطابق با شرایط مورد نظر استاندارد و با اعتبار حداقل یک ساله* تذکر 7: با توجه به محدودیت زمانی حداکثر 15 روزه از زمان صدور بیمه نامه و قرار داد سرویس نگهداری تا صدور گواهینامه آسانسور، متقاضی می بایست بلافاصله مدارک مذکور را به شرکت بازرسی ارائه نماید. * تذکر 8: در صورتیکه از تاریخ آخرین بازرسی که موارد عدم انطباق در آن مشاهده نشده، 85 روز گذشته باشد و مدارک پرونده تکمیل نشده یا دارای نواقص باشد، پرونده مجددا وارد مراحل بازرسی و با هزینه بازرسی نوبت سوم می گردد. |
متقاضی کارشناس ستادی بازرسی آسانسور |
11 | صدور گواهینامه ایمنی اولیه با اعتبار یکساله و حداکثر تا 5 روز کاری پس از تکمیل مدارک |
کارشناس ستادی بازرسی آسانسور مدیر فنی بازرسی آسانسور |
* تشکیل پرونده بازرسی آسانسور برای ساختمان های فاقد پروانه *
* تذکر: در ساختمان های دولتی اعلام رسمی بالاترین مقام مسئول در خصوص سال ساخت می تواند مبنای بازرسی قرار گیرد. در صورت عدم وجود مستندات در خصوص استحکام بنای سازه آسانسور لازم است تاییدیه از یکی از کارشناسان رسمی با تخصص مرتبط ارائه گردد.
* شرایط صدور گواهینامه برای شرکت های عرضه کننده آسانسور فاقد اعتبار پروانه طراحی و مونتاژ *
در صورتی که اعتبار پروانه طراحی و مونتاژ شرکت عرضه کننده آسانسور در زمان صدور گواهینامه به اتمام رسیده باشد، شرکت عرضه کننده آسانسور مطابق تصمیم اداره کل استاندارد استان مربوطه می بایست به یکی از روش های زیر اقدام نمود: